Unit 4

Het team van unit 4 bestaat uit: Tamara Stern (links), Anniek van der Wal (midden) en Mariska Westerdijk (rechts).
Beginkring
We beginnen zoals in iedere unit elke dag met een kring in twee startkringen waarin de leerjaren door elkaar zitten. Om 08.30 uur begint het muziekje waardoor we weten dat we allemaal stil worden.
Aan het
werk en plannen
In de
beginkring gaan we de dag plannen, welke instructies zijn er en aan welke persoonlijke
doelen wordt vandaag gewerkt. We leren op deze manier rekening te houden met
vaste onderdelen, zoals gym, aanbod en muziek. We leren ook dat je af en toe
flexibel met een planning om moet kunnen gaan, omdat het soms in de praktijk
net iets anders loopt dan je vooraf had bedacht. Na de kring starten we iedere
dag met een leesblok. Technisch lezen op eigen niveau, begrijpend- of studerend
lezen en natuurlijk is er ook tijd om stil te lezen in een zelfgekozen boek.
Wil je in het Engels lezen? Go for it!

Welke
dingen kan ik allemaal doen?
Net als
in de andere units zijn er in unit 4 ook allerlei werkruimtes waar we
individueel of samen kunnen werken. In de taal-rekenruimte oefen je met taal, spelling, begrijpend lezen, rekenen en Engels. Ik zou zeggen: in aanbodruimte krijg je aanbod op de basisvakken. Daarnaast is er een stilte werkplek waar je jouw verwerking maakt en zijn er de hoeken waar je aan de verschillende opdrachten mag werken. Voor taal zijn er verschillende taalopdrachten die samenhangen met het Kernconept en voor rekenen werken we met Snappet op een eigen chromebook We rekenen niet meer met snappet, maar met de methode WIG. Elke dag trainen we ook veel om de
basisvaardigheden van taal, rekenen en Engels te automatiseren.
De Kernconceptruimte
bevat verschillende onderdelen, zo is er een eurekaruimte waarin je de wereld
om je heen kunt ontdekken. In het atelier wordt je creativiteit geprikkeld en
train je technische vaardigheden om je creativiteit verder te ontwikkelen. De
constructie- en techniekruimte is een ruimte waar je je ruimtelijk inzicht
ontwikkelt door te leren bouwen met Kapla, K’nex en technisch lego. Daarnaast
leer je programmeren met behulp van Lego Mindstorms.
Aanbod
of instructie
Er zijn
iedere dag vaste momenten voor aanbod en instructie, voor taal, spelling,
rekenen, begrijpend lezen, Engels en eureka. Engels staat centraal op de vrijdag en Eureka komt terug tijdens de kringen en masterclasses, maar hier is niet een specifiek aanbodmoment voor. Deze momenten zijn op een vaste
plek een vast tijdstip, na de instructie wordt er zelfstandig verder gewerkt of
is er verlengde instructie onder leiding van een leerkracht. In kleine groepjes
is er tijd om op een andere manier aan een probleemstelling te werken.
“Het is fijn om wat langer over een opdracht te praten, je begrijpt het
dan net wat beter”. (Binck en Jesse)
Doelenblad/doelen/portfolio
Op het
doelenblad wordt per Kernconcept bijgehouden aan welke doelen we werken voor
taal, spelling, werkwoordspelling, topografie en de opdrachten van het
Kernconcept. Met behulp van deze doelenbladen worden de doelen waaraan gewerkt
wordt inzichtelijk. Beheersing van doelen kun je laten zien door middel van een
toets of aantonen door bijvoorbeeld door een gesprekje, presentatie, werkstuk
of een filmpje. Op deze manier is iedereen eigenaar van zijn/haar eigen
leerproces en weet je dus precies aan welke doelen je werkt en waarom! Alles
wat je bereikt en waar je trots op bent sla je op in je portfolio, zodat je ook
anderen kunt laten zien wat je allemaal hebt bereikt.
Eindkring
We
sluiten de dag af in de eindkring. We vertellen of laten zien wat we die dag
geleerd hebben, waar we trots op zijn en kijken vooruit naar de dag van morgen.
In de eindkring is ruimte voor het vieren van verjaardagen en successen. Om
14.00 uur sluiten we de dag af met het verstillingsmuziekje en gaat iedereen
rustig naar huis.