Kernconcepten
Inzichten
Voor kinderen in het basisonderwijs gaat het om het inzicht in zichzelf, hun directe
sociale en fysieke omgeving en inzicht in de “grotere” wereld (je kijkt steeds verder
om je heen). Dit alles is bij elkaar ondergebracht in tien kernconcepten. Ze vormen
het hart van de leerstof. Door het opdoen van ervaringen gaan kinderen
verschijnselen begrijpen. Hierna kunnen ze routines opbouwen. Als je zelf bonen in
een potje hebt gedaan, gezien hebt hoe er een wortel aan komt en er een plant uit
groeit, snap je dat dit geldt voor alle planten die bonen als vruchten hebben. Je
gaat meer begrijpen en wilt ook andere manieren van voortplanting leren. Je bouwt
routines op en leert feiten, die je opslaat en kunt toepassen. Inzichten halen we uit
de kernconcepten (natuur & techniek en mens & maatschappij); de routines halen
we vooral uit de zogenoemde basisdomeinen (zoals taal en rekenen, lichamelijke
opvoeding en muzische vakken). In een kernconcept zitten allerlei begrippen, die
met elkaar in verband staan.
Per kernconcept is er een handleiding, waarin o.a. een zogenaamde ‘mindmap’ is
opgenomen. In de mindmap staan alle begrippen van het kernconcept.
Alle kerndoelen, die voor het basisonderwijs gelden, komen ruimschoots aan bod
in de kernconcepten en in de basisdomeinen.
Belangrijk bij het leren van de inzichten is het praktische handelen. ‘Het kwartje
moet vallen’, is de uitdrukking in Nederland. De basis van begrip ligt er dan en de
kinderen gaan dit verder uitdiepen, verfijnen en verbreden.
Het schooljaar is verdeeld in vier kwartalen. In alle kwartalen zijn de twee
kernconcepten: Getalbegrip (rekenen-wiskunde) en Communicatie (taal)
nadrukkelijk aanwezig.
Meer informatie hierover kunt u lezen in de schoolgids.
Hieronder staat het schema van de kernconcepten voor 2020-2021
31 aug - 2 okt Tijd
5 okt - 13 nov Materie
16 nov - 18 dec Binding
4 jan - 5 febr Evenwicht & Kringloop
8 febr - 19 mrt Macht & Regels
22 mrt - 23 april Groei & Leven
10 mei - 11 juni Ruimte
14 juni - 16 juli Energie, Kracht & Golven
