Het team van unit 5 bestaat uit:

Jacqueline Risiglione (links), Bernadet Geurtsen (midden) en Anniek van der Wal (rechts).

 

Een dag in unit 5

 

Kringen
Zoals in iedere unit starten we de dag met een verstillingsmuziekje. Alle kinderen zitten, leerjaar 7 en 8 gemengd, in de kring. In de kring bespreken we de dag, wat is er belangrijk voor vandaag/deze week en hoe gaan we dit plannen. Daarnaast spelen we in op de actualiteiten van dat moment, is er ruimte voor sociaal emotioneel, KC en muziek.

Aanbod
Na de kring is het tijd voor rekenaanbod. De kinderen komen in kleine groepjes aan de aanbodtafel voor de instructie op een (nieuw) doel. Hierna maken ze zelfstandig de verwerking. Kinderen mogen zelf een plek kiezen waar zij denken goed te kunnen werken.

Agenda's en plannen
Kinderen in unit 5 werken met een agenda. Op het weekrooster kunnen ze zien wanneer ze aanbod hebben, of wanneer ze tijd hebben om zelf iets te plannen. Voor sommige kinderen is het plannen nog lastig; zij krijgen hierbij extra begeleiding.
Wanneer kinderen gaan plannen zijn er een aantal dingen die standaard iedere week gepland dienen te worden. Zo plannen ze een wekelijkse taal- en rekenopdracht en een Engelse opdracht in de hoeken.

KC-opdrachten en hoeken
Kinderen plannen ook zelf in wanneer zij aan een KC-opdracht werken. Kinderen maken hierin zelf keuzes en leren hiervan. Binnen dit KC hebben de kinderen een aftekenlijst met opdrachten en bijbehorende doelen voor dat Kernconcept. Gerichte opdrachten staan op verschillende niveaus klaar in de unit. 
Elk KC stellen de kinderen zelf hun eigen topografiedoel op. Daarnaast wordt het leren uitgebreid met woordenlijsten voor Engels.

Engelse dag 
Elke donderdag hebben we een English Thursday. Deze dag spreken we de hele dag zoveel mogelijk Engels. We lezen op verschillende niveaus voor tijdens de fruitpauze en in de lunchpauze kijken we een film en/of een serie. De een wordt ondertiteld, de ander niet.

Portfolio's
Wanneer een kind trots is op een afgeronde opdracht dan kan deze in het portfolio. Dit portfolio presenteren de kinderen tweemaal in het jaar aan hun ouders en leerkracht. Tegenwoordig gebeurt er ook steeds meer digitaal en via Google Classroom, dit kunnen de kinderen ook presenteren.

Bewegend leren
Wij besteden veel aandacht aan activiteiten waar beweging centraal staat in combinatie met bijvoorbeeld een reken- of taaldoel.

Verrijking/verdieping
Naast de zaakvakken wordt er op verschillende momenten zowel binnen als buiten de unit aandacht besteed aan verrijkings- en verdiepingsopdrachten. Vaak zijn dit opdrachten waarbij je net even anders moet denken om tot een oplossing te komen. Daarnaast kunnen de kinderen wekelijks meedoen aan een Franse Masterclass. Hier wordt spelenderwijs de Franse taal aangeboden.