Op onze school in Barchem krijgen kinderen onderwijs in units met een leeromgeving die past bij deze tijd. We hebben vertrouwen in de motivatie die kinderen van binnenuit hebben om zich te ontwikkelen. Nieuwsgierigheid en leren gaan daarbij hand in hand.
We richten ons op een brede ontwikkeling, waarbij we streven naar het verwerven van kennis en optimale leeropbrengsten. Daarnaast richten we onze inspanningen op het verwerven van inzicht en de ontwikkeling van persoonlijke vaardigheden. Dit geeft een kind de mogelijkheid om individuele talenten te ontwikkelen. We geven de kinderen ruimte om te ontdekken en eigen leervragen te formuleren. Daar hoort vanzelfsprekend ook de ruimte bij om fouten te maken, want daar leren kinderen veel van. De leerkracht is daarbij de expert die coacht en begeleidt.
Voor kinderen in het basisonderwijs gaat het om het inzicht in zichzelf, hun directe sociale en fysieke omgeving en inzicht in de “grotere” wereld (je kijkt steeds verder om je heen). Dit alles is bij elkaar ondergebracht in Kernconcepten. Ze vormen het hart van onze leerstof.
Door het opdoen van ervaringen gaan kinderen verschijnselen begrijpen. Hierna kunnen ze routines opbouwen. Als je zelf bonen in een potje hebt gedaan, gezien hebt hoe er een wortel aan komt en er een plant uit groeit, snap je dat dit geldt voor alle planten die bonen als vruchten hebben. Je gaat meer begrijpen en wilt ook andere manieren van voortplanting leren. Je bouwt routines op en leert feiten, die je opslaat en kunt toepassen. Inzichten halen we uit de kernconcepten (natuur & techniek en mens & maatschappij); de routines halen we vooral uit de zogenoemde basisdomeinen (zoals taal en rekenen, lichamelijke opvoeding en muzische vakken). In een kernconcept zitten allerlei begrippen, die met elkaar in verband staan.
Meer informatie hierover kunt u lezen in de scholegids.
De kinderen beginnen en eindigen hun dag in de kring met hun basisgroep. In de school zijn vier units met verschillende ruimtes (hoeken) die met elkaar in verbinding staan. Het is een uitnodigende en uitdagende leeromgeving waarin er afwisseling in het aanbod is en wordt gewerkt met betekenisvolle materialen. Er zijn verschillende ruimten, zoals:
We combineren ons onderwijs graag met actief spel en bewegen. De kinderen zijn meerdere keren per week buiten op het plein aan de slag met taal- en rekenopdrachten in de vorm van sportieve spelopdrachten. Zo oefenen onze leerlingen de stof, terwijl ze plezier maken en lekker in beweging zijn!
Hoewel Stichting Poolsterscholen bij de totstandkoming van de content op deze internetsite de grootst mogelijke zorgvuldigheid betracht, bestaat altijd de mogelijkheid dat bepaalde informatie niet klopt of na verloop van tijd verouderd of niet meer juist is. Stichting Poolsterscholen is dan ook niet aansprakelijk voor de gevolgen van activiteiten die worden ondernomen op basis van deze internetsite.